روش نگهداری حبوبات در کابینت

روش نگهداری حبوبات در کابینت

دسته بندی : بلاگ سبک زندگی

اگر می‌خوهید از دست حشرات حبوبات خلاص شوید؛ در این مقاله 6 نکته مهم برای نگهداری بهتر حبوبات در آشپزخانه را بطور کامل شرح داده‌ایم. با استفاده از این روش‌ها برای همیشه حبوبات را سالم نگه دارید.

اگر به درستی از حبوبات نگهداری نکنید، ارزش غذایی خود را از دست می‌دهند و محل زندگی حشرات می شوند! مواد غذایی موجود در حبوبات برای بدن بسیار حیاتی و انرژی‌بخش است و حبوباتی مثل لوبیا، نخود، عدس و لپه مقدار زیادی پروتئین، کربوهیدرات، پتاسیم، کلسیم، آهن و منیزیم دارند و نقش مهمی در تامین انرژی بدن ایفا می کنند. متاسفانه حشرات نیز به حبوبات علاقه ی زیادی دارند و در بسیاری از مواقع، حبوبات را محل مناسبی برای رشد و تکثیر خود می دانند. مسئله ی مهم اینجاست که رشد حشرات باعث خرابی حبوبات می شود و ارزش این مواد غذایی مفید را از بین می‌برد؛ از طرفی تکثیر حشرات باعث می شود تا در کل منزل پخش شوند و حس بدی را در افراد به وجود بیاورند. اگر شما هم تاکنون دچار این مشکل شده‌اید یا به دنبال مکانی مناسبی برای نگهداری از حبوبات هستید تا با این مشکل مواجه نشوید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. در این مقاله از وبلاگ تجهیز یراق می‌خواهیم چند نکته ساده برای نگهداری از حبوبات را معرفی کنیم. به شما اطمینان می‌دهیم با مطالعه این مقاله می‌توانید با روش نگهداری حبوبات در کابینت آشنا شوید تا بتوانید ارزش غذایی آن‌ها را به طور کامل حفظ کنید.

چطور از خراب شدن و رشد حشرات در حبوبات جلوگیری کنیم؟

چرا حبوبات سریع خراب می‌شوند؟

حبوبات از جمله مواد غذایی خشک هستند که طول عمر نسبتا بالایی دارند؛ به‌عبارت‌دیگر اگر از حبوبات به درستی نگه‌داری کنیم، می‌توانیم برای هفته‌ها و ماه‌ها ارزش این مواد غذایی را حفظ کرده و در پخت‌وپز از آن‌ها استفاده کنیم.

لازم است بدانید که علت اصلی خرابی حبوبات، نگهداری آن ها در محیط نامناسب است. نگهداری از حبوبات در محیط‌های مرطوب، تاریک و گرم باعث می‌شود که محل مناسبی برای زندگی حشرات کوچکی مثل شپش یا شاپرک ها ایجاد شود. از طرف دیگر نگهداری از حبوبات در هوای باز و ظروف بدون‌در باعث خرابی سریع‌تر حبوبات و پوک شدن آن ها می‌شود. معمولاً هر تغییری در ظاهر حبوبات مثل تغییر رنگ یا ایجاد حفره، از نشانه‌های خرابی حبوبات است. اما چطور می‌توان از این اتفاق جلوگیری کرد؟ در ادامه 4 روش نگهداری حبوبات در کابینت را بررسی می‌کنیم.

نگهداری از حبوبات در کابینت آشپزخانه

1.  بهترین ظرف برای نگهداری حبوبات شیشه است

بهترین راه‌ نگهداری از حبوبات، استفاده از ظروف شیشه‌ای است. ظروف شیشه‌ای و دربسته از ورود هوا به ظرف جلوگیری می‌کنند و زیبا هستند. البته برخی از افراد به جای ظروف شیشه‌ای از پلاستیک برای نگهداری حبوبات در کابینت استفاده می‌کنند؛ دقت داشته باشید که حشرات کوچک به‌راحتی قابلیت نفوذ و تکثیر در پلاستیک را دارند و محیط گرم داخل پلاستیک شرایط زندگی را برای حشرات مساعد می کند؛ به همین دلیل استفاده از کیسه‌های پلاستیکی برای نگهداری حبوبات به‌هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

بهترین ظرف نگهداری حبوبات در کابینت

2.     حبوبات را با هم مخلوط نکنید

حبوباتی که در آشپزخانه‌ها نگه‌داری می‌شود، مستعد خرابی و حشره‌زدن هستند؛ بنابراین مخلوط کردن حبوبات تازه و قدیمی یک اشتباه بزرگ است. برای جلوگیری از خراب شدن حبوبات جدید، آن ها را را تا تمام شدن حبوبات قدیمی در جای دیگری نگهداری کنید. به این ترتیب حبوباتی که مدت هاست در کابینت مانده اند و مستعد خراب شدن هستند زودتر استفاده می شوند و سپس نوبت به مصرف حبوبات جدید و تازه می رسد.

3.     سرما راه برای اطمینان از سلامت حبوبات است

حشرات در محیط های سرد زنده نمی مانند؛ بنابراین اگر شیشه های حبوبات را در جاهای خشک و خنک نگهداری کنید، سلامتی حبوبات را تضمین کرده اید.

برای این کار دورترین کابینت به گاز را برای جای حبوبات در کابینت انتخاب کنید تا حدالمقدور از گرما دور باشند؛ اگر فکر می کنید به طور کلی آشپزخانه ی شما محیط گرمی است سعی کنید شیشه های حبوبات را در کشوی یخچال قرار دهید تا از آسیب حشرات دور باشند؛ البته پاسیو یا بالکن منزل در پاییز و زمستان نیز فضای مناسبی برای قرار دادن شیشه هاست.

4.     از نمک برای پاکسازی حبوبات استفاده کنید

اگر با حشراتی مثل شپش یا شاپرک در ظرف حبوبات مواجه شدید نگران نشوید. هرچه سریع تر اقدام به دور کردن آن ها کنیدکار شما ساده تر است. نمک یکی از بهترین راه‌ها، برای جلوگیری از فساد موادغذایی است. جالب است بدانید با کمک نمک می‌توان حشرات را از مواد غذایی دور کرد. کافی است لابه‌لای حبوبات، کمی نمک بریزید. از آنجاکه حبوبات قبل از استفاده خیس و آبکشی می‌شوند، نگران شور شدن مزه‌ی غذای خود نباشید.

البته دقت کنید که نمک در طولانی مدت باعث خرد شدن حبوبات می شود؛ بنابراین بهتر است زمانی که از مردن حشرات مطمئن شدید، حبوبات را در سبد بریزید و کمی تکان دهید تا نمک از بین حبوبات خارج شود.

روش دیگری که برای دور کردن حشرات از حبوبات استفاده می شود، قرار دادن حبوبات در آفتاب است. برای این کار تنها کافیست که حبوبات را در یک سینی بریزید و سینی را در آفتاب قرار دهید تا حشرات به سرعت از لابه لای حبوبات شما خارج شوند.

بهترین روش نگهداری از حبوبات در آشپزخانه چیست؟

بهترین جای حبوبات در کابینت

همان طور که پیش تر نیز ذکر شد، بهترین جای حبوبات در کابینتی خنک است. اما شاید شما به این موضوع فکر می کنید که برای تعداد زیادی شیشه در کابینت خود جا ندارید و کیسه های نایلونی بهتر هستند؛ درست است که شاید کیسه ها داخل کابینت بهتر جا شوند، اما نه تنها محل مناسب تری برای حشرات هستند بلکه باعث بی نظمی کابینت ها می شوند؛ بنابراین ابدا راه حل مناسبی برای نگهداری از حبوبات نیستند.

برای حل این مشکل می توانید از انواع سبد سوپر مارکت استفاده کنید. سبد های سوپر مارکت فضای طبقه بندی شده ی مناسبی را برای قرار دادن حبوبات فراهم می کنند. شما می توانید این طبقات را بسته به ارتفاع شیشه های حبوبات تنظیم کنید تا بتوانید از فضای کابینت بیشترین استفاده را بکنید. سبد های سوپری آشپزخانه این مزیت را نیز دارند که به صورت ریلی از کابینت خارج شوند و دسترسی ساده تری را به شیشه های حبوبات ایجاد کنند.

بهترین جای نگهداری حبوبات در کابینت _ سبد سوپر مارکت

بهترین روش نگهداری از حبوبات؛ شما از چه شیوه‌ای استفاده می‌کنید؟

در این مقاله 4 شیوه ساده و موثر برای نگهداری از حبوبات و بهترین جای حبوبات در کابینت را معرفی کردیم؛ البته که نکات خانه‌داری و نگهداری از مواد غذایی به‌همین چند روش ختم نمی‌شود. احتمالاً شما هم روش‌های خاصی برای نگهداری از حبوبات دارید که با تجربه به آن رسیده‌اید. پیشنهاد می‌کنیم تجربیات ارزشمند خود را در نگهداری از حبوبات در زیر همین مقاله با ما به اشتراک بگذارید؛ ما و مخاطبان ارجمند وبلاگ تجهیزیراق منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

فروشگاه اینترنتی تجهیز یراق، ارائه‌کننده انواع یراق‌آلات و اکسسوری کابینت، تجهیزات کمد دیواری، تجهیزات نورپردازی کابینت، یراق درب ریلی و … است. شما می‌توانید بهترین یراق آلات کابینت و تجهیزات آشپزخانه را از تجهیزیراق تهیه کنید و برای آشنایی بیشتر و سفارش محصول با کارشناسان ما تماس حاصل کنید. شماره تلفن 021-91070056 پل ارتباطی شما و تجهیزیراق است. البته این امکان وجود دارد که به صورت حضوری به فروشگاه فیزیکی تجهیز یراق مراجعه کنید و محصولات مورد نظرتان را سفارش دهید.

تاریخ انتشار: 17.04.1400
نظرات کاربران

پرسش و پاسخ (4)

نظرات شما کاربر عزیز با دقت و حساسیت خوانده می شود و پاسخ شما در کمتر از 8 ساعت برایتان ارسال می شود .

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • خورشید سوزان 1402.04.19

    سلام اگه سیر خشک شده داخل حبوبات بزارید حشرات به سراغشون نمیره وافت نمیزنن

    • مدیریت تجهیز یراق 1402.04.24

      سلام دوست عزیز.
      ممنون از راهنمایی خوبتون.

      • فرهاد 1402.06.27

        بهترین شیوه برای نگهداری برنج سالیانه گذاشتن برنج در کیسه ها و مشماهای پلاستیکی بدون سوراخ است کامل ببندید و هیچ روزنه و سوراخ نداشته باشد دیگر به نمک هم نیاز نیست فقط هوا وارد مشما نشود و در سایه بگذارید یک سال سالم سالم می ماند

مشاوره رایگان
پرداخت در محل
پشتیبانی 12 ساعته
ارسال سریع

copy right @ TAJHIZ YARAGH 2020