چیدمان آشپزخانه کوچک

آشپزخانه ی کوچک خود را چگونه بچینیم تا همیشه منظم و زیبا به نظر بیاید؟

دسته بندی : بلاگ سبک زندگی

مهم نیست متراژ آشپزخانه ی شما چقدر است. چه بسا آشپزخانه ی بزرگی داشته باشید ولی انقدری آن را از وسایل غیر لازم پر کنید که شلوغ و به هم ریخته به نظر برسد و برای پیدا کردن وسایلتان مجبور به صرف زمان زیادی باشید. ما در این مقاله تمام اصول چیدمان صحیح آشپزخانه ی کوچک را برایتان ذکر کرده ایم تا آشپزخانه ای کاربردی و زیبا داشته باشید.

آشپزخانه یکی از پر­ کاربرد­ترین بخش ها در همه ی خانه هاست که مستقیما بر حال و هوا و روحیه ی ما تاثیر می­ گذارد. بنابراین نیازمند ایجاد فضایی هستیم که در حین کار کردن، از گذراندن وقت در آن جا نیز لذت ببریم. برای این کار لازم است تا در ابتدا آشپزخانه ای منظم داشته باشیم و یک سری اصول چیدمان آشپزخانه را رعایت کنیم.

اهمیت چیدمان و نظم آشپزخانه، زمانی مشخص می شود که آشپزخانه ی شما کوچک است و فضای زیادی برای قرار دادن وسایل خود ندارید. در این مواقع پیدا کردن جای درست وسایل، کاری سخت و زمان بر خواهد بود و چه بسا که نهایتا هم به چیدمان دلخواهتان نرسید.

ما در این مقاله تمام نکات مربوط به چیدمان آشپزخانه را که ممکن است به آن نیاز داشته باشید، جمع ­آوری کرده ­ایم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

اهمیت چیدمان آشپزخانه کوچک

جمع آوری وسایل اضافی

آرامش و آسایش شما از هرچیزی مهم تر است. پس در ابتدا بدون در نظر گرفتن قضاوت دیگران، وسایل اضافی و بدون کاربرد را از آشپزخانه خارج کنید تا جای کافی برای لوازم ضروری خود داشته باشید. برخی از وسایل هستند که هرگز استفاده نمی شوند، چرخ گوشت، غذا ساز، پلوپز، سرخ کن و … جزو لوازمی هستند که اگر چه کاربرد های زیادی دارند و آماده سازی غذا را برای شما راحت تر می کنند، اما جای زیادی را اشغال می کنند. اگر از آن ها استفاده می کنید پس لازم است تا جای مناسبی برای قرار دادن آن ها داشته باشید، اما اگر سال هاست که از این وسایل استفاده نکرده اید، پس خودتان را راحت کنید و آن ها را کنار بگذارید. با این کار فضای زیادی را در کابینت خود باز کرده اید.

همچنین سعی کنید از بین لوازم مشابه، پرکاربرد ترینشان را انتخاب کنید و نگه دارید. مثلا غذا ساز و خرد کن و گوشت کوب برقی، عملکرد نسبتا مشابهی دارند؛ پس به انتخاب خودتان، فقط گزینه ای که کارکرد بیشتری برایتان دارد را در کابینت قرار دهید.

اگر وسایل کنار گذاشتنی شما به درد نخور هستند ناچارید آن ها را دور بریزید. اما اگر نو و سالم هستند بهتر است آن ها را برای فروش داخل سایت های مختص این کار قرار دهید و یا آن ها را به خیریه های مختلف اعطا کنید.

دکوراسیون آشپزخانه کوچک

طراحی کابینت های جادار

اگر در حال ساخت منزل یا بازسازی آشپزخانه ی خود هستید تا حد امکان کابینت های بیشتری بسازید. در گذشته قسمت بالای کابینت ها را خالی می گذاشتند تا بتوانند وسایل برقی و تزیینی خود را در بین سقف کابینت و سقف آشپزخانه قرار دهید. اما امروزه این مسئله توسط طراحان دکوراسیون داخلی نهی شده، چرا که باعث شلوغ تر نشان دادن آشپزخانه می شود.

سعی کنید کابینت های بالا تا سقف کشیده شوند و فاصله ی خالی بین کابینت و سقف باقی نماند، این امر علاوه بر زیبا و یکدست نشان دادن کابینت ها، در تمیز ماندن آشپزخانه ی شما نیز نقش دارد.

شما نیازی ندارید که وسایل برقی مثل ساندویچ ساز، آبمیوه گیری، چرخ گوشت و … را در معرض دید دیگران بگذارید؛ آن ها را با توجه به نیازتان در طبقات مختلف کابینت قرار دهید و مطمئن باشید که روزانه در معرض گرد و غبار هوا و چربی ناشی از پخت و پز غذا قرار نمی گیرند.

همچنین اگر به کانتر، برای انجام کارهای روزمره در آشپزخانه نیاز ندارید، سعی کنید بعضی از قسمت های کابینت را به صورت قدی (از زمین تا سقف) نصب کنید تا یک کابینت بزرگ و کاربردی در آشپزخانه تان داشته باشید.

کابینت بزرگ آشپزخانه

تاثیر رنگ آشپزخانه بر ایجاد نظم و زیبایی

همه ی ما می دانیم که رنگ محیط در بزرگ یا کوچک نشان دادن فضا تاثیر زیادی دارد. پس سعی کنید رنگ دیوار ها و کابینت ها را از بین رنگ های روشن تر انتخاب کنید.

کابینت های تیره، فضا را کوچک تر نشان داده و پس از مدتی خسته کننده می شوند. اما رنگ های روشن علاوه بر بزرگ تر و پر نور تر نشان دادن فضا، باعث خستگی چشم و ذهن نمی گردند.

تاثیر رنگ کابینت در آشپزخانه

با افزودن یک رنگ بر­جسته به آشپزخانه خود، جذابیت و زیبایی محیط را بالا ببرید. یکی از دیوارها را به رنگ پرتقالی، زرشکی یا رنگ های شاد و پر انرژی دیگری که دوست دارید در بیاورید. اگر امکان تغییر رنگ دیوارها را ندارید، با کمک حوله، دستمال سفره، دستگیره، دمکنی و … که جنبه ی تزیینی و زیبایی بخشی دارند، این رنگ و انرژی را به آشپزخانه ی خود هدیه دهید.

همچنین سعی کنید که پرده ی آشپزخانه را از میان رنگ های آرام و روشنی که گل های شاد و پر رنگ دارند انتخاب کنید تا علاوه بر تاریک نکردن آشپزخانه ی شما، پر انرژی و جذاب به نظر برسند.

تاثیر رنگ کابینت بر چیدمان اشپزخانه

میز نهار خوری در آشپزخانه، بودن یا نبودن؟

اگر آشپزخانه ی کوچکی دارید، باید در چیدمان وسایل موجود در محیط دقت کنید. به عنوان مثال قرار دادن میز ناهار خوری آنقدر ها هم حیاتی و مهم نیست، در صورتی که میز ناهار خوری فضای لازم برای رفت و آمد در آشپزخانه را اشغال کند، از خرید و گذاشتن آن در آشپزخانه خود داری کنید. اگر غذا خوردن بر روی میز را دوست دارید، بهتر است صندلی های کم جا و تاشوی زیبایی را بخرید و به جای میز، از کانتر آشپزخانه ی خود استفاده کنید.

به این ترتیب هم فضای زیادی را اشغال نکرده اید و هم برای خوردن غذا از میز و صندلی استفاده نموده اید.

صندلی کم جا برای آشپزخانه کوچک

خرید وسایل متناسب، راهی برای ایجاد فضای مفید

خرید لوازم بزرگ و جا دار، برای همه ی ما ایده آل است. اما قرار دادن این وسایل در یک فضای کوچک، کار چندان درستی نیست. چرا که علاوه بر صرف هزینه ی زیاد بابت خرید، فضای مفید آشپزخانه خود را نیز اشغال کرده اید.

مثلا تصور کنید که شما خانواده ای سه نفره هستید و مهمان های زیادی ندارید؛ پس یک ماشین ظرفشویی رومیزی نیاز های شما را برطرف می کند. اما یک ماشین ظرفشویی بزرگ، نه تنها فضای زیادی را اشغال می کند، بلکه زمان زیادی طول می کشد تا ماشین پر شده و قابل روشن کردن باشد.

پس سعی کنید وسایل شما بزرگ تر از حد نیازتان نباشد تا فضای آشپزخانه ی شما به شکل ناکارآمدی کوچک نشود.

خرید وسایل برای آشپزخانه کوچک

پریز توکار کابینت: نظم دهی به سیم های لوازم برقی

در تمام آشپزخانه ها، تعداد زیادی لوازم برقی وجود دارد که بسیاری از آن ها به صورت هم زمان با یکدیگر، مورد استفاده قرار می گیرند. اگر شما هم در آشپزخانه ی خود همواره با کمبود پریز مواجه هستید، پریز توکار کابینت بهترین راه برای حل مشکل شماست. پریز توکار کابینت با ظاهر متنوع، جذاب و شیکی که دارد، در گوشه ای از آشپزخانه ی شما نصب می شود و علاوه بر حل مشکل کمبود پریز، امکاناتی از جمله شارژر وایرلس، میکروفون، سوکت یو اس بی و … را نیز برای شما فراهم می کند. بنابراین دیگر مجبور نیستید سیم های وسایل برقی خود را در این طرف و آن طرف آشپزخانه به پریز متصل کنید و همه ی سیم ها در یک مکان، سازمان دهی شده اند.

استفاده از پریز توکار کابینت برای چیدمان آشپزخانه

نظم دهنده های مدرن کابینت، بهترین لوازم ایجاد نظم

یکی از عوامل ایجاد نظم در آشپزخانه، چیدمان درست و اصولی کابینت هاست. در گذشته از نظم دهنده های زیادی برای نظم دهی به وسایل داخل کابینت استفاده نمی شد. در واقع تنها نظم دهنده ی مورد استفاده، جا قاشقی های یک سبد و دو سبد بودند که برای نظم دادن به قاشق و چنگال ها و ابزارآلات ریز آشپزخانه استفاده می شد. امروزه نظم دهنده های بسیاری طراحی شده اند که به برقراری نظم در آشپزخانه کمک می کنند. پس برای نظم دهی هرچه بیشتر به آشپزخانه، از تجهیزات کابینت استفاده کنید.

از انواع نظم دهنده های مدرن می توان به سبد سوپری، سبد لمن کرنر، آبچکان پشت پنجره، سطل زباله داخل کابینت ریلی و … اشاره کرد. نظم دهنده ها شما را در چیدمان و نظم دهی هرچه بیشتر آشپزخانه یاری می دهند. برای آشنایی با تمامی این نظم دهنده ها و یادگیری چیدمان کابینت ها از مقاله ی چند راهکار بی نظیر و کاربردی برای چیدمان کابینت در آشپزخانه کوچک کمک بگیرید.

نظم دهنده های مدرن برای نظم آشپزخانه

گلدان ها، شادابی و طراوت آشپزخانه

گلدان ها همیشه به محیط اطراف ما انرژی و شادابی می بخشند. شما می توانید از این انرژی در آشپزخانه ی خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. شما می توانید از گلدان های آماده برای زیبا سازی آشپزخانه ی خود استفاده کنید، اما بهتر است گلدان های کوچک و زیبایی را تهیه کنید و در آن ها بذر ریحان، نعنا، گوجه گیلاسی، تربچه و … بکارید تا علاوه بر لدت بردن از طراوت گیاهان، از سبزیجات تازه و ارگانیگ برای طعم دهی به غذایتان استفاده کنید.

گلدان در چیدمان آشپزخانه کوچک

نورپردازی اصولی برای بزرگ نشان دادن آشپزخانه

پس از چیدمان لوازم مورد نظرتان در آشپزخانه، اقدام به نورپردازی کنید. نورپردازی باعث می شود تا نقاط قوت آشپزخانه ی شما بیشتر به چشم بیاید، آشپزخانه ی خود را بزرگ تر جلوه دهید و کیفیت انجام کارهایتان را بهبود دهید. نورپردازی مناسب و صحیح به ما کمک می کند که در هنگام کار کردن، تسلط بیشتری بر روی کار داشته باشیم و دچار چشم درد و سر درد ناشی از کمبود نور نشویم.

اگر در آشپزخانه پنجره دارید، از نور طبیعی خورشید غافل نشوید و با پرده های کلفت و چند لایه، جلوی ورود نور خورشید به آشپزخانه ی خود را نگیرید.

شما می توانید با استفاده از تجهیزات نورپردازی کابینت جذاب خودکار و هوشمند نیز آشپزخانه ی خود را به بهترین شکل ممکن نورپردازی کنید. چراغ های ال ای دی خطی پر نور و کم مصرف را در هر کجا که می خواهید، اعم از داخل کشو و کابینت، بالای تاج کابینت، زیر اپن و … نصب کنید و سپس ال ای دی ها را به یکی از سنسور های هوشمند متصل کنید. به این ترتیب به سادگی، روشنایی زیبا و جذابی را در آشپزخانه ی کوچک خود پدید آورده اید.

نورپردازی آشپزخانه ی کوچک

چیدمان آشپزخانه ی کوچک و کاربردی

مهم نیست متراژ آشپزخانه ی شما چقدر است. چه بسا آشپزخانه ی بزرگی داشته باشید ولی انقدری آن را از وسایل غیر لازم پر کنید که شلوغ و به هم ریخته به نظر برسد و برای پیدا کردن وسایلتان مجبور به صرف زمان زیادی باشید.

با این حال می توانید با استفاده از وسایل مناسب و درست، نه تنها آشپزخانه ای کاربردی داشته باشید، بلکه دکوراسیونی زیبا و شکیل داشته باشید که چشم هر بیننده ای را به خود خیره کند.

به محض اینکه آشپزخانه کوچک خود را کاملا مرتب کردید، تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا دوباره مجبور به تمیز کاری و چیدمان مجدد نباشید. بسیاری از ما وقت نداریم که آشپزخانه را به صورت هفتگی یا ماهانه سازمان­ دهی کرده و عمیقا تمیز و مرتب کنیم. پس سعی کنید قبل از این که اوضاع از کنترل شما خارج شود، از شلختگی و به هم ریختن وسایل آشپزخانه جلوگیری کنید.

فروشگاه تجهیز یراق یکی از بزرگ ترین فروشگاه های فروش یراق آلات و لوازم کاربردی است که تمامی نظم دهنده های کابینت، تجهیزات نورپردازی آشپزخانه و یراق آلات کاربردی دیگر را با گارانتی معتبر کالا به فروش می رساند.

شما می توانید تمامی محصولات مورد نظر خود را از طریق اینترنتی، تلفنی و حضوری از تجهیز یراق تهیه نمایید تا در اسرع وقت و به صورت رایگان برای شما ارسال شوند.

پرسش و پاسخ (16)

نظرات شما کاربر عزیز با دقت و حساسیت خوانده می شود و پاسخ شما در کمتر از 8 ساعت برایتان ارسال می شود .

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • مرجان صالحی 1400.08.15

    پریزایتوکاری که تو متن دربارشوننوشتین ضد آبن و میشه کنار سینک ازش استفاده کنم؟

    • مرتضی 1400.08.16

      سلام
      این پریز ها ضد اب نیستند و نمیشه کنار سینک قرار گرفت
      محل به کار گیری پریز روی صفحه بایستی از سینک ظرفشویی فاصله ای حداقل 1 متری داشته باشه

  • بابایی 1400.08.15

    سلام من اگه بخوام زیر کابینتمو چراغ بزنم که مثه عکستون زیر کابینت روشن باشه باید دقیقا از چه محصولی استفاده کنم؟ شما ازون چراغای زیر کابینت میفروشین؟

    • مرتضی 1400.08.16

      سلام
      بله تمام تجهیزات نورپردازی کابینت تو فروشگاه تجهیز یراق موجود و می تونید به راحتی با مراجعه به فروشگاه و یا مشاهده قسمت نورپردازی وب سایت تجهیز یراق این محصولات رو ببینید و خرید کنید .

  • گیسو کاظمی 1400.08.15

    سطل زباله دو مخزنه برای کابینت عرض 50 از کجا میتونم تهیه کنم ؟

  • شهلا میرزایی 1400.08.15

    توی عکسی که تو قسمت میز ناهار خوری گذاشتین دوتا صندلی پشتی دار هست. میدونین از کجا باید تهیه کنم؟

  • نهال 1400.08.15

    کاش درباره آشپزخانه های باریک جزئی تر مینوشتین، اشپزخونه ی ما خیلی باریکه و هیچ راه حل خاصی رو نگفته بودین برای چیدمانش

  • هدیه یوسفیان 1400.08.15

    سلام
    وقتتون بخیر
    خیلی خوشحالم از خواندن این مطلب برای من که آشپزخونه با فضای کوچیکی دارم خیلی راهکارهای فوق العاده خوب و مفید و کاربردی بود
    موفق باشید

    • مرتضی 1400.10.25

      سلام. خوشحالیم که تونستین از این راهکارا استفاده کنین. تجهیز یراق مقالات زیادی رو درباره چیدمان دکوراسیون و سبک زندگی منتشر کرده که میتونین از ان ها هم دیدن کنین.

  • سادات موسوی 1402.03.19

    سلام وقت شما بخیر
    من مستاجر هستم وقتی به خونه ی جدید اسباب کشی می کنم با آشپزخانه ی کوچیک با کابینت های کم مواجه میشم ولی وسایل من زیاده مثل ظرف و ظروف چیکار کنم شما برای جا دادن ظروف در چند تا کابینت راهکار یا ایده ای دارین؟
    واقعا نمی دونم چیکار کنم مجبور میشم اون خونه رو به خاطر همین مشکل قبول نکنم
    ممنون از ایده های جذابی که داخل سایت گذاشتین

    • مدیریت تجهیز یراق 1402.03.20

      سلام. خوشحالیم که این مقاله رو دوست داشتین.
      بهترین کار برای شما اینه که اکسسوری هایی که قابلیت جابجایی دارن استفاده کنید. مثلا بعضی از سبد های داخل کابینت هستن که برای نظم دهی به لیوان یا کاسه و نمکدان استفاده میشن. این سبدا ساده هستن و نیازی به نصب ندارن، پس میتونین با خیال راحت تهیه کنین و نگران جابجاییشون نباشین.
      البته اگر نخواین هزینه کنین میتونین لیوان هاتون رو روی طبقه کابینت بچینید، بعد یک مقوای محکم رو به اندازه سطح طبقه کابینت ببرید و روی لیوان های چیده شده قرار بدین تا بتونین روی اون مجددا لیوان بچینید.
      همچنین میتونین با کمک مقواهای محکم کشوهایی بسازید و در قسمت زیر کابینت های پایین قرار بدین تا از بتونین از اون فضا هم به بهترین شکل استفاده کنین. البته ایده های زیادی برای بهینه سازی فضا با کمترین هزینه وجود داره که خیلیش بستگی به خلاقیت شما داره.

مشاوره رایگان
پرداخت در محل
پشتیبانی 12 ساعته
ارسال سریع

copy right @ TAJHIZ YARAGH 2020