بهترین-ورق-ام-دی-اف-برای-کابینت-آشپزخانه-تجهیز-یراق

بهترین ورق ام دی اف برای کابینت آشپزخانه کدام است؟

دسته بندی : بلاگ سبک زندگی

کابینت ها به عنوان اصلی ترین المان آشپزخانه، نقش مهمی در تعیین دکوراسیون آشپزخانه دارند. کابینت ها در طرح ها و مدل های متفاوتی ساخته می شوند تا ما با توجه به سلیقه و دکوراسیون منزلمان مناسب ترین نوع آن را انتخاب کنیم. امروزه جنس اکثر کابینت ها از ام دی اف است، چرا که […]

کابینت ها به عنوان اصلی ترین المان آشپزخانه، نقش مهمی در تعیین دکوراسیون آشپزخانه دارند. کابینت ها در طرح ها و مدل های متفاوتی ساخته می شوند تا ما با توجه به سلیقه و دکوراسیون منزلمان مناسب ترین نوع آن را انتخاب کنیم. امروزه جنس اکثر کابینت ها از ام دی اف است، چرا که ام دی اف با توجه به کیفیت مطلوبی که ارائه می دهد قیمت مناسبی دارد. همچنین ورق  ام دی اف در طرح ها و رنگ های متنوعی تولید می شود، بنابراین دغدغه ای بابت هماهنگی کابینت ها با دکوراسیون منزل خود نخواهید داشت.

اگر کابینت های شما از نوع ام دی اف است و یا قصد دارید تا برای آشپزخانه خود کابینت های جنس ام دی اف را تهیه کنید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با انواع ورق های ام دی اف کابینت و ویژگی های هریک آشنا شوید.

ورق ام دی اف چیست؟

MDF یک فراورده چوبی است که از الیاف چوبی ساخته می‌شود. الیاف چوب پس از خرد شدن با موم و رزین مخلوط می‌شوند و با فشار حرارتی به ورق‌های متراکم و بادوام تبدیل می‌ گردند. ظاهر یک ورق MDF، صاف و یکنواخت است و قابلیت آب بندی و رنگ آمیزی دارد. ورق های ام دی اف را می توان به سه دسته تقسیم کرد: ام دی اف سبک (تخته خرده چوب)، ام دی اف استاندارد (تخته فیبر) و ام دی اف با چگالی بالا (تخته لمینت).

ام دی اف استاندارد به دلیل مقاومت بالا و قیمت مناسب، متداول ترین نوع ورق ام دی اف برای سازه های چوبی مانند قفسه‌بندی و کابینت‌ سازی است. نکته قابل توجه اینجاست که ورق ام دی اف برای اجرای پروژه های تزئینی نیز بسیار عالی است.

انواع-ورق-ام-دی-اف-تجهیز-یراق

مزایای کابینت ام دی اف

1- اولین مزیت کابینت ام دی اف اینست که از بازیافت خرده های چوب ساخته می شود و آسیبی به طبیعت نمی رساند.

2- متریال تشکیل دهنده ی ورق MDF و فرایند ساخت آن باعث می شود این ورق مقاومت خوبی در برابر رطوبت و فشار داشته باشد، بنابراین به سرعت تاب بر نمی دارد. البته این موضوع به معنای ضد آب بودن کامل ورق ام دی اف نیست یا مقاوم ترین فراورده چوبی در بازار است. مسلما تخته سه لایه نسبت به ورق ام دی اف مقاومت بالاتری دارد.

3-  تخته های ام دی اف قیمت پایین تری نسبت به چوب طبیعی دارند. این تخته ها کاملا قابل دسترس هستند و به راحتی می توان آن را تهیه کرد.

4- رنگ آمیزی و آب بندی ورق ام دی اف آسان تر از ورق چوب است.

5- ورق ام دی اف در برابر برخی از حشرات مقاوم است، چرا که برای پردازش آن از برخی مواد شیمیایی استفاده می شود.

6- ام دی اف یک محصول طبیعی نیست و در بافت خود گره و دانه ای ندارد، به همین دلیل برش آن آسان است و بدون آسیب سوراخ می شود.

 

ام-دی-اف-در-بافت-خود-گره-ندارد-و-به-راحتی-برش-می-خورد-تجهیز-یراق

انواع ورق کابینت ام دی اف در ایران

ورق ام دی اف در دو نوع خام و روکش دار در ایران تولید می شود. نوع روکش دار این ورق بسیار پر کاربرد تر است و تنوع بسیار بالایی دارد؛ به همین دلیل در طیف گسترده ای از سازه های چوبی به کار برده می شود.

البته دقت کنید زمانی که در بازار و صحبت های محاوره، نام ورق ام دی اف به میان می آید، منظور ورقی با مغزی ام دی اف و روکش ملامینه است. دیگر ورق های ام دی اف مانند ورق های هایگلاس، پلی گلاس، ممبران و روکش چوب هم در واقع همان ورق ام دی اف با روکش متفاوت هستند. در ادامه با ویژگی های هر یک از این روکش ها آشنا خواهیم شد.

روکش لترون

روکش لترون یک پوشش کاغذی مانند است که مقاومت بسیار پایینی در برابر رطوبت، حرارت، ضربه و خش دارد. از روکش لترون معمولا برای نوار لبه ها و روکش کاری پروفیل ها استفاده می شود و به هیچ وجه برای ساخت کابینت توصیه نمی گردد. پرسش متداولی که در مورد ورق لترون پرسیده می شود این است که آیا ورق لترون همان نئوپان است؟

پاسخ: خیر، لترون نوعی روکش است که می تواند روی ورق ام دی اف، تخته سه لایه یا ورق نئوپان کشیده شود. اما نئوپان نوعی ورق فرآوری شده است که نسبت به ام دی اف، از تراکم کمتر و وزن سبک تری برخوردار است و در مقابل تغییر شکل، رطوبت و آسیب حشرات مقاومت بسیار کمتری دارد. از آنجایی که روکش لترون کاربرد فراوانی روی ورق نئوپان دارد، برخی افراد به اشتباه لترون را همان ورق نئوپان می دانند.

روکش-لترون-یا-روکش-کاغذی-تجهیز-یراق

روکش ملامینه

روکش ملامینه نوعی روکش ضد خش است که ظاهری مات دارد. این روکش به راحتی و بدون نیاز به چسب، به ورق ام دی اف می چسبد، زیرا در ساخت آن رزین که خود نوعی چسب محسوب می شود، به کار رفته است.

ام دی اف روکش ملامینه در سال های قبل به عنوان روکشی متداول برای ساخت کابینت و کمد و دیگر سازه های چوبی سبک مورد استفاده قرار می گرفت، اما امروزه با وجود اینکه دارای قیمت معقول و مقرون به صرفه ای است، دیگر چندان هم مورد استفاده قرار نمی گیرد، چرا که ورق ام دی اف های دیگری مثل  روکش های گلاس و روکش  پی وی سی تنوع و زیبایی بیشتری دارند.

روکش-ملامینه-تجهیز-یراق

روکش هایگلاس

ورق هایگلاس یکی از پرطرفدارترین ورق های ام دی اف است که در صنعت کابینت سازی و دکوراسیون داخلی کاربرد بسیاری دارد. در این نوع ورق، یک سمت ام دی اف با روکشی پلاستیکی به نام پلی گلاس پوشیده شده است که شفافیتی شیشه مانند را روی ورق ایجاد می کند و کاملا ضد آب است. پشت ورق نیز از روکش پی وی سی پوشیده شده که نمایی ملامینه یا کاغذی دارد و بسته به جنس پوشش، مقاومت های متفاوتی را ارائه می دهد.

روکش های گلاس به دلیل شفافیتی که دارد نور را به خوبی انعکاس می دهد و آشپزخانه را پر نور تر و بزرگ تر نشان می دهد؛ به همین دلیل گزینه ی بسیار مناسبی برای آشپزخانه های کم نور است. همچنین این نوع پوشش، به راحتی تمیز می شود و قیمت نسبتا مناسبی دارد.

خش پذیری بالا، لبه های تیز و باقی ماندن لک دست، از جمله ویژگی های منفی ورق هایگلاس محسوب می شود.

البته امروزه روکش های قوی تری به بازار آمده اند که میزان شفافیت و مقاومتشان در برابر خط و خش بسیار بالاتر از هایگلاس است. از جمله ی این روکش ها می توان به پلی گلاس و لمی گلاس اشاره کرد.

ورق-هایگلاس،-پرطرفدارترین-ورق-ام-دی-اف-تجهیز-یراق

روکش پی وی سی (وکیوم – ممبران)

یکی از معروف ترین و پر طرفدار ترین انواع کابینت ام دی اف، کابینت ممبران یا کلاسیک است که زیبایی منحصر به فردی دارد. در این مدل، تخته های ام دی افِ برش خورده توسط دستگاه  CNCدر نقش های مختلفی طراحی می شوند؛ سپس با استفاده از دستگاه پرس، یک روکش پی وی سی روی آن ها کشیده می شود.

کابینت ممبران در برابر رطوبت و تغییرات دمایی بسیار مقاوم است و طول عمر بالایی دارد، همچنین در طول زمان تغییر رنگ نمی دهد و پوسیده نمی شود. با این حال لازم است تا در هنگام کار کردن با اشیای تیز مراقب باشید که بر روی سطح کابینت ها خراشی نیفتند.

کابینت-ممبران،-بروز-ترین-کابینت-ام-دی-اف-تجهیز-یراق

روکش چوب طبیعی

کابینت های چوبی طراحی خاص و زیبایی دارند و تقریبا با تمام دکوراسیون ها ست می شوند؛ اما قیمت بالای چوب باعث می شود تا افراد از اجرای کابینت چوبی در آشپزخانه ی خود صرف نظر کنند. با این حال اگر به کابینت های مدل چوبی علاقه مندید، استفاده از کابینت ام دی اف با روکش چوب طبیعی، یک انتخاب عالی و مقرون به صرفه است.

ورقی که برای ساخت این نوع کابینت ها استفاده می شود، ورق ام دی اف پوشیده شده با روکش چوب طبیعی است و نمای آن کاملا شبیه نمای چوب طبیعی است.

نوع روکشی که برای این نوع کابینت ها استفاده می شود، از چوب طبیعی بلوط، گردو، ملچ است که حال و هوایی سنتی و طبیعی به آشپزخانه می دهد. اما مراقبت از این نوع کابینت نسبت به کابینت های دیگر کمی دشوارتر است. از آنجایی که چوب ذاتا مقاومت بالایی در برابر رطوبت و حرارت ندارد، برای افزایش طول عمر و زیبایی کابینت روکش چوب باید به خوبی و با دقت از آن نگهداری کرد.

از مزایای کابینت های روکش چوب می توان به قیمت مناسب تر نسبت به کابینت های تمام چوب و زیبایی بیشتر نسبت به مدل های کابینت دیگر اشاره کرد. البته دقت کنید که قیمت این نوع کابینت نسبت به مدل های دیگر ام دی اف گران تر است و تنوع طرح و رنگ آن هم کمتر است.

کابینت-روکش-چوب-تجهیز-یراق

روکش UV

روکش یو وی یکی از جدید ترین روکش های ورق ام دی اف است. مهمترین برتری روکش UV نسبت به سایر روکش ها، مقاومت بالای آن در برابر نور آفتاب است. این روکش 9 لایه است و فرایند ساخت آن طولانیست، همچنین این روکش از نظر قیمت جزو روکش های بسیار گران است و استفاده از آن برای ساخت کابینت مقرون به صرفه نیست.

کابینت های یو وی ظاهری براق و شفاف، مانند هایگلاس دارند. همچنین تنوع رنگی زیادی دارند و در طول زمان رنگ اصلی خود را حفظ می کنند.

روکش-یو-وی--تجهیز-یراق

روکش پولیشی

کابینت پولیشی جدید ترین نوع کابینت است که در سبک کابینت نئوکلاسیک کاربرد دارد. برای ایجاد این پوشش از ورق ام دی اف خام 25 میل استفاده می شود. ام دی اف خام پس از برش، توسط دستگاه CNC ابزار خورده و حکاکی می شود، سپس ورقه های مورد نظر در چند مرحله رنگ آمیزی می شوند و در نهایت سطح کار پولیش کاری می شود. کابینت پولیشی، پوششی براق دارد و نسبت به رطوبت و خش کاملا مقاوم است؛ همچنین روکش پولیشی در برابر نور خورشید تغییر رنگ نمی دهد. این روکش در صورت ایجاد خراش قابل ترمیم است و نسبت به روکش های دیگر استحکام بیشتری دارد. روکش پولیشی در حال حاضر فقط به رنگ سفید تولید می شود و استفاده از آن شامل صرف هزینه های بسیار زیادی می شود.

کابینت-پولیشی-تجهیز-یراق

بهترین ورق ام دی اف برای ساخت کابینت کدام است؟

بهتر و بهترین مفاهیمی نسبی هستند و برای هرکس با توجه به سبک سلیقه، بودجه مالی و … تفاوت دارند. بنابراین لازم است تا در پاسخ به پرسش “بهترین ورق ام دی اف برای کابینت کدام است؟”  مواردی از جمله: سبک دکوراسیون، میزان بودجه ی مد نظر و شرایط جغرافیای منطقه ی محل سکونت خود را مورد بررسی قرار دهید.

اما به طور کلی، با توجه به اینکه آشپزخانه محیطی نسبتا مرطوب است و به دفعات مورد نظافت قرار می گیرد، می توان انواع روکش ورق ام دی اف را از نظر رطوبت پذیری، مقاومت در برابر خط و خش و تغییر رنگ، میزان تحمل وزن، سهولت نظافت و به طور کلی طول عمر مفید ورق مورد بررسی قرار داد.

در ادامه مزایا و معایب هر یک از روکش های معرفی شده به تفکیک آمده است. شما می توانید با مقایسه ی این ویژگی ها، ورق ام دی اف با روکش مناسب خود را تهیه کنید.

بهترین-نوع-کابینت-تجهیز-یراق

مزایا و معایب انواع روکش ام دی اف

روکش لترون:

  • مزایا: قیمت مناسب
  • معایب: تحمل وزن پایین، مقاومت پایین در برابر رطوبت، حرارت، ضربه و خش

روکش ملامینه:

  • مزایا: قیمت مناسب، ضد خش، دوام و کیفیت بالا، تنوع بالا در طرح و رنگ، نظافت آسان
  • معایب: رطوبت پذیری بالا، حالت پذیری زیاد، حساس به حرارت

روکش هایگلاس:

  • مزایا: تنوع رنگ بالا، نظافت آسان، مقاومت در برابر خط و خش، وزن سبک، قیمت مناسب نسبت به دیگر روکش های براق
  • معایب: لکه پذیری بالا به خصوص در رنگ های تیره، لبه های تیز، مقاومت نسبتا پایین در برابر رطوبت

روکش وکیوم:

  • مزایا: مقاومت در برابر رطوبت، عدم تغییر رنگ و پوسیدگی، طول عمر بالا، مقاوم در برابر تغییرات دمایی
  • معایب: امکان باد کردن و جدا شدن روکش در اثر نور آفتاب، حساسیت نسبت به اجسام تیز، کاهش کیفیت کار با زیاد شدن ظرافت در طراحی

روکش چوب:

  • مزایا: زیبایی، قیمت مناسب تر نسبت به کابینت تمام چوب، استحکام بالا، مقاومت در برابر رطوبت
  • معایب: قیمت بالا در مقایسه با روکش های دیگر ام دی اف، تنوع رنگی کم

روکش UV:

  • مزایا: بادوام، مقاوم در برابر خط و خش، ثبات رنگ در گذر زمان، تنوع رنگی بالا
  • معایب: قیمت بالا نسبت به روکش‌های براق دیگر

روکش پولیشی:

  • مزایا: ظاهر براق، ضخامت بیشتر در مقایسه با روکش های دیگر، مقاوم در برابر ضربه، ضد خش، ضد آب، عدم تغییر رنگ در برابر نور خورشید، نظافت آسان، قابلیت ترمیم نقاط آسیب دیده
  • معایب: قیمت بالا، فرایند تولید فوق العاده حساس و زمان بر، تک رنگ بودن
مزایا-و-معایب-کابینت-ام-دی-اف-تجهیز-یراق

رنگ ورق ام دی اف کابینت

بدیهی است که رنگ کابینت ها باید با توجه به رنگ دکوراسیون منزل و آشپزخانه انتخاب شود. اگر کاشی های آشپزخانه ی شما زرشکی هستند، نباید کابینت هایتان را از بین رنگ های آبی، سبز، زرد و … انتخاب کنید. دقت کنید که هارمونی رنگ ها رعایت شود تا زیبایی آشپزخانه تان دستخوش انتخاب های اشتباه نگردد.

از طرفی رنگ وسایل آشپزخانه را با توجه به رنگ کابینت هایتان انتخاب کنید. مثلا برای کابینت های رنگی از لوازم سفید یا طوسی که رنگ هایی خنثی هستند استفاده کنید تا آشپزخانه ی شما بیش از حد شلوغ نشود. همچنین  اگر کابینت های شما سفید هستند برای روح بخشی به آشپزخانه از وسایل رنگی استفاده کنید. به همین دلیل است که معمولا وسایل آشپزخانه در رنگ های متفاوتی تولید می شوند تا با لوازم دیگر آشپزخانه ست باشند.

اگر از وسایل مدرن استفاده کنید نه تنها آشپزخانه شما زیبا تر می شود بلکه می توانید آشپزخانه ی خود را به شیوه ی جذاب تری چیدمان کنید. به عنوان مثال آبچکان ایستاده روی سینک یکی از محصولات مدرن و زیباییست که در چهار رنگ سفید، مشکی، نقره ای و طلایی تولید شده تا به خوبی با وسایل شما ست شود و عنصری دکوراتیو، جذاب و کاربردی در آشپزخانه ی شما باشد. همچنین پریز مخفی کابینت  که امکانات مختلف و بی نظیری از جمله شارژر وایرلس، میکروفون، سوکت های برق و … را برای شما فراهم کند نیز در رنگ های مختلفی تولید می شود.

بنابراین به هارمونی رنگ لوازم و کابینت ها دقت کنید تا آشپزخانه ای زیبا تر و چشم نواز تر داشته باشید. جالب است بدانید که پر طرفدار ترین رنگ کابینت در ایران، رنگ های روشن و خنثی مثل سفید و توسی هستند؛ چرا که اکثر منازل در ایران متراژ کوچکی دارند و کابینت های روشن در بزرگ تر نشان دادن آشپزخانه ها بسیار تاثیر گذار هستند.

برای انتخاب بهترین رنگ کابینت برای آشپزخانه، لازم است تا علاوه بر سلیقه شخصی، عوامل دیگری را در نظر بگیرید. ما در مقاله ی جذاب ترین رنگ کابینت آشپزخانه ، به تمامی رنگ های کابینت و تاثیر هر کدام در آشپزخانه به صورت مفصل پرداخته ایم و محبوب ترین رنگ های کابینت ام دی اف را معرفی کرده ایم.

رنگ-کابینت-آشپزخانه-تجهیز-یراق

چگونه کابینت خود را به بهترین شکل در آشپزخانه اجرا کنیم؟

پس از انتخاب بهترین ورق ام دی اف برای کابینت، نوبت به اجرای کابینت می رسد. برای اینکه هزینه ای که برای کابینت آشپزخانه ی خود در نظر گرفته اید به بهترین کابینت آشپزخانه منجر شود، لازم است تا فرآیند نقشه کشی و اجرای کابینت های خود را به مجموعه ای متخصص بسپارید. پس از اجرای کابینت عوامل دیگری به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در زیبایی و جلوه ی کابینت های شما اثر گذارند. از جمله این عوامل می توان به یراق آلات کابینت و نورپردازی کابینت اشاره کرد.

اجرای-کابینت-آشپزخانه-تجهیز-یراق

یراق آلات به عنوان مهم ترین عوامل تکمیل کننده کابینت، در میزان کیفیت و زیبایی بصری کابینت، نقش انکار ناپذیری دارند. بنابراین انتخاب یراق آلات با کیفیت به اندازه ی انتخاب ورق کابینت، در نتیجه ی کار تاثیرگذار است. از میان یراق آلات، دستگیره ی کابینت، مهمترین یراق کابینت است که در ظاهر کابینت ها تاثیر مستقیم دارد.

دستگیره کابینت ام دی اف

دستگیره ها مهمترین یراق آلاتی هستند که علاوه بر سهولت کاربری، در زیبایی کابینت های ام دی اف تاثیر زیادی دارند. اگر کابینت های شما کلاسیک هستند، بهتر است از میان مدل های متنوع دستگیره، دستگیره های کلاسیک متناسب با طرح و رنگ دکوراسیونتان را انتخاب کنید؛ اما اگر سبک کابینت های شما مدرن و براق است باید از دستگیره های ساده ای مثل دستگیره مخفی استفاده کنید تا زیبایی کابینت های شما حفظ شود.

تاثیر-دستگیره-در-ظاهر-کابینت-ها-تجهیز-یراق

نورپردازی کابینت ام دی اف

فرقی نمی کند که مدل کابینت ام دی اف شما چیست، به هر حال نورپردازی باعث می شود تا کابینت شما زیبا تر و مدرن تر به نظر برسد. امروزه به جای هالوژن های پر مصرف از ال ای دی های شاخه ای کم مصرف برای نورپردازی کابینت ها استفاده می شود. این ال ای دی ها که بازده نوری بسیار بالا و مصرف برق بسیار کمی دارند، در هر جایی از گوشه و کنار کابینت نصب می شوند و زیبایی زیادی را ایجاد می کنند.

شما می توانید بسته به سلیقه ی خود نورپردازی مناسبی را برای کابینت هایتان تدارک ببینید:

  • تاج کابینت ها را نورپردازی کنید تا کابینت ها جلوه ی بیشتری داشته باشند.
  • بالای کابینت ها را نورپردازی کنید تا سقف آشپزخانه بلند تر به نظر برسد.
  • زیر کابینت ها را نورپردازی کنید تا کابینت ها معلق و رویایی باشند.
  • روی میز های کانتر را نورپردازی کنید تا روشنایی کافی برای انجام کار های روزمره داشته باشید.
  • داخل کابینت ها را نورپردازی کنید تا اشراف بیشتری به وسایل خود داشته باشید.

پس از نصب ال ای دی های خطی به محل مناسب، آن ها را به یکی از انواع سنسور های نورپردازی متصل کنید تا به صورت هوشمند و خودکار نورپردازی آشپزخانه را کنترل کنید.

ما در مقاله ی نورپردازی کابینت ام دی اف به صورت کامل، به موضوع اصول نورپردازی در آشپزخانه پرداخته ایم. با مطالعه ی این مقاله می توانید اطلاعات ارزشمندی در مورد نورپردازی کابینت بدست آورید.

نورپردازی-کابینت-تجهیز-یراق

 

یراق آلات و تجهیزات نورپردازی کابینت را از مراکز معتبر تهیه کنید!

شما می توانید در سایت تجهیز یراق انواع مختلف یراق آلات و تجهیزات نورپردازی کابینت را مشاهده نمایید و با مناسب ترین قیمت این تجهیزات و یراق آلات را تهیه کنید. فروشگاه تجهیز یراق یکی از بزرگ ترین فروشگاه ها در عرضه ی تجهیزات و یراق آلات مدرن کابینت است که به شما کمک می کند تا درست ترین و بهترین محصول را انتخاب کنید و به راحتی آن را سفارش دهید.

سفارشات شما از طریق اینترنتی، تلفنی و حضوری در فروشگاه تجهیز یراق ثبت شده و در اسرع وقت برای شما ارسال خواهند شد.

تاریخ انتشار: 04.11.1400
نظرات کاربران

پرسش و پاسخ (4)

نظرات شما کاربر عزیز با دقت و حساسیت خوانده می شود و پاسخ شما در کمتر از 8 ساعت برایتان ارسال می شود .

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
پرداخت در محل
پشتیبانی 12 ساعته
ارسال سریع

copy right @ TAJHIZ YARAGH 2020