انواع نورپردازی کابینت آشپزخانه؛ کدامیک برای آشپزخانه من بهتر است؟

دسته بندی : بلاگ

از آشپزخانه کوچک، تاریک و دلگیر خود ناامید نشوید، در مقاله انواع نورپردازی کابینت آشپزخانه راه‌‌ها و روش‌هایی را برای پاشیدن نور به این مکان، به شما معرفی کرده‌ایم.

تاریخ انتشار: 13.06.1400
انواع نورپردازی کابینت آشپزخانه

بین یک آشپزخانه روشن و دلپذیر که در آن، از پخت و پز و سرو وعده‌های غذایی با دوستان و خانواده لذت می‌برید؛ با یک آشپزخانه تاریک و دلگیر، تفاوت زیادی وجود دارد. اما علت اصلی این تفاوت چیست؟

شاید گمان کنید توجه به ظاهر و شکل کابینت‌ها، کفپوش و رنگ دیوار‌ها، در هنگام طراحی دکوراسیون آشپزخانه، چنین تفاوتی را ایجاد می‌کند. اما این یک تصور اشتباه بوده و تنها یک نورپردازی خوب می‌تواند، آشپزخانه کوچک و تاریک شما را به یک مکان روشن و دلپذیر تبدیل کند. وجود یک چراغ آویز و تعدادی چراغ هالوژن در آشپزخانه، برای دادن نور به این محیط، امری ضروری است؛ اما این موضوع نباید باعث شود، انواع نورپردازی کابینت آشپزخانه را نادیده بگیرید. در ادامه با ما همراه باشید، تا با این نورپردازی‌ها آشنا شده و بدانید که کدامیک، برای آشپزخانه شما بهتر است.

آشنایی با اصول نورپردازی آشپزخانه منزل

قبل از هرکاری ابتدا باید در مورد، انواع نورپردازی آشپزخانه منزل صحبت کرده و سپس به صورت جزئی در مورد هریک توضیح دهیم. آشپزخانه را می‌توان مهم‌ترین قسمت خانه، فرض کرد، زیرا کاربری آن محدود به پخت و پز غذا نمی‌شود. بسیاری از اشخاص از این محل برای انجام تکالیف مدرسه و کار‌های شرکت استفاده می‌کنند.

پس زیبایی طراحی و داشتن یک نور متعادل در محیط آشپزخانه، که انجام کار‌های روزمره را برای شما راحت کند اهمیت زیادی دارد. ظاهر کابینت، نقش مهمی در دکوراسیون آشپزخانه دارد. کابینت‌های شیک با دستگیره‌های زیبا، ظاهری لوکس به آشپزخانه شما می‌دهند. شما می‌توانید، یراق آلات مربوط به کابینت را تنها با چند کلیک، از فروشگاه یراق آلات تجهیزیراق تهیه کنید. اما کار شما برای نورپردازی داخل آشپزخانه، به این راحتی نخواهد بود. در آشپزخانه سه نوع نورپردازی وجود دارد:

1-     نورپردازی دکوراتیو

این نوع از نورپردازی، کاربرد چندانی نداشته و برای زیبایی و جلب توجه در قسمت خاصی از آشپزخانه به کار می‌رود. در نورپردازی دکوراتیو، باید به شدت کنتراست نور توجه کنید. به طور معمول چراغ‌های هالوژن توکاری که در سقف آشپزخانه یا اپن مشاهده می‌کنید، در دسته نورپردازی دکوراتیو قرار می‌گیرند.

برای دادن چهره‌ای مدرن و جذاب به آشپزخانه، می‌توانید در کنار چراغ‌های هالوژن توکار از پریز توکار کابینتی هم استفاده کنید. پریز توکار، از تجهیزات کابینت بوده که مدل‌های متنوعی داشته و حتی می‌تواند شامل پورت HDMI و USB نیز شود. پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده قیمت پریز توکار کابینت، سری به فروشگاه تجهیزیراق بزنید.

2-      نورپردازی کاربردی

این نور برای قسمت‌های پرکاربرد آشپزخانه، که در تاریکی و سایه فرو رفته‌اند به کار می‌رود. تابش این نور‌ها اغلب جهت خاصی داشته و فضای مشخص و محدودی را روشن می‌کنند. این نوع از نورپردازی به شما کمک می‌کند، کار‌های مربوط به پخت و پز و آشپزی را با دقت بیشتری انجام دهید. نورپردازی کابینت آشپزخانه، در اغلب موارد در این دسته قرار می‌گیرد.

3-      نورپردازی عمومی

این نوع از نورپردازی که به آن نورپردازی محیطی هم گفته می‌شود، منبع اصلی تامین نور آشپزخانه شما خواهد بود. نورپردازی عمومی در اکثر اوقات برای آشپزخانه‌هایی کاربرد دارد که در طول شبانه‌روز، از نور کافی برخوردار نیستند. به طور معمول برای این گروه از نورپردازی، از چراغ سقفی‌هایی با اندازه متوسط استفاده می‌شود. البته در طراحی‌های مدرن نورپردازی آشپزخانه، ممکن است علاوه‌بر چراغ سقفی، از چراغ‌های توکار هم استفاده شود.

نصب نور مخفی کابینت

معرفی انواع نورپردازی کابینت آشپزخانه؛ نکات کلیدی در نورپردازی کابینت!

حالا که با نورپردازی داخلی آشپزخانه آشنا شدید، باید در مورد انواع نورپردازی کابینت آشپزخانه بدانید. کابینت‌ها بعد از اجاق گاز، از مهم‌ترین بخش‌های یک آشپزخانه محسوب می‌شوند. اغلب افراد توجه ویژه‌ای به یراق آلات کابینت دارند و آن‌ها را مهم‌ترین المان، در بهتر نشان دادن ظاهر آشپزخانه می‌دانند.

اگر شما هم در این دسته قرار دارید، باید فروشگاه تجهیزیراق را بشناسید. این فروشگاه با عرضه انواع یراق آلات کابینت، ساختمان و اتاق خواب و مواردی چرخ، جاکابلی و گونیا، سبد متنوعی از محصولات را به شما عرضه خواهد کرد.

اما اگر در کنار یراق، به نورپردازی کابینت‌ها نیز توجه دارید؛ می‌دانید که نورپردازی آشپزخانه، تنها مربوط به مناطق کلی و فضای عمومی آن است. هنگام باز کردن کابینت برای استفاده از وسایل، یا چیدمان آن‌ها درون کابینت و کشو، باید نور کافی هم وجود داشته باشد. در ادامه شما را با انواع نورپردازی کابینت آشپزخانه آشنا خواهیم کرد:

نورپردازی بالای کابینت؛ به سقف نور بپاشید!

این نوع از نورپردازی، در گروه نورپردازی دکوراتیو قرار گرفته و بیشتر برای آشپزخانه‌هایی با سقف‌های بلند مناسب است. پس اگر به فکر استفاده درست، از فضای خالی بین کابینت و سقف هستید؛ ابتدا باید از نورپردازی بالای کابینت، شروع کنید. برای نورپردازی بالای کابینت، باید از لامپ‎‌های led کم مصرف استفاده کنید. سپس برای اینکه به آشپزخانه، حالتی گالری مانند بدهید، برخی از وسایل زیبای آشپزخانه، یا چند گل و گیاه را بالای کابینت‌ها بگذارید.

نور مخفی کابینت آشپزخانه

نورپردازی زیر کابینت چه فایده‌ای دارد؟

بدون تردید رایج‌ترین نوع نورپردازی در دکوراسیون آشپزخانه، نورپردازی زیر کابینت بوده که در گروه نورپردازی کاربردی قرار می‌گیرد. چراغ‌های به کار رفته در زیر کابینت، مکمل نور‌های اصلی موجود در آشپزخانه هستند؛ این چراغ‌ها، روشنایی بیشتری به محل پخت و پز داده و انجام کار‌هایی چون خرد کردن مواد غذایی و تهیه خوراک را آسان‌تر می‌کنند.

گاهی اوقات حتی با وجود یک چراغ بزرگ در اشپزخانه، باز هم سایه‌هایی تاریک در این محیط ایجاد می‌شود. وجود سایه در آشپزخانه‌ای بدون پنجره و نور طبیعی، می‌تواند فضا را بسیار تاریک و دل مرده کند. اما با وجود چراغ‌های زیر کابینت، تمام گوشه‌های آشپزخانه روشن شده و تمام سایه‌ها نیز، از بین می‌روند.

نورپردازی بالای کابینت

نورپردازی زیر کابینت، به آشپزخانه شما استایل و ظرافت اضافه می‌کند. با وجود یک نورپردازی خاص و شیک است که آشپزخانه، از سایر بخش‌های خانه متمایز شده و به کانون آن تبدیل می‌شود. برای نورپردازی بخش زیرین کابینت، عمدتا از چراغ‌های نواری led استفاده می‌شود. اگر کابینت آشپزخانه، در فاصله کمی از سطح کانتر قرار گرفته و سطح آن را تیره و تاریک می‌کند، چراغ نواری led برای شما بهترین گزینه خواهد بود. لامپ‌های گرد توکار هم یک پیشنهاد دیگر، برای روشنایی زیر کابینت هستند. این لامپ‌ها، نور نقطه‌ای ارائه داده و بخش خاصی از سطح آشپزخانه را روشن می‌کنند.

البته اگر دوست دارید آشپزخانه مدرن داشته باشید، در طراحی این فضا همراه با نورپردازی زیر کابینت، باید از دستگیره مخفی کابینت هم استفاده کنید. این دستگیره‌ها، به صورت عمودی یا افقی، روی درب یا بدنه کابینت نصب می‌شوند.

تجهیزات نورپردازی کابینت

آشپزخانه‌ای لوکس و مدرن با نورپردازی داخل کابینت

نورپردازی داخل کابینت را می‌توان هم در دسته نورپردازی دکوراتیو و هم در دسته، نورپردازی عمومی قرار داد. این نوع از نورپردازی، اغلب برای کابینت‌های شیشه‌ای به کار رفته و حال و هوایی شیک و دکوراتیو به آن‌ها می‌دهد.

اما اگر در یک آشپزخانه بدون نور و تاریک قرار دارید و هر دفعه، برای برداشتن لوازم آشپزی از کابینت، با دردسر زیادی مواجه می‌شوید باید از نورپردازی داخل کابینت استفاده کنید. نگران میزان مصرف لامپ‌های به کار رفته در این بخش نباشید؛ می‌توانید از لامپ‌های کم مصرف مجهز به سنسور استفاده کنید. این لامپ‌ها تنها در صورت حس کردن حرکت، روشن شده و محیط خود را پر نور می‌کنند.

نورپردازی کابینت ام دی اف

کدامیک از انواع نورپردازی کابینت، برای آشپزخانه من مناسب است؟

حالا با نورپردازی کلی و نورپردازی کابینت آشپزخانه آشنا شدید؛ اکنون می‌توانید با ترکیب آن‌ها، به یک نورپردازی جذاب و کاربردی رسیده و کارایی فضا را افزایش دهید. در ادامه به برخی از ایده‌های شیک و کاربردی، برای نورپردازی کابینت آشپزخانه اشاره می‌کنیم:

آشپزخانه‌ای پرنور با رنگ‌های سرد و تیره!

شاید تصور کنید که داشتن آشپزخانه‌ای پرنور، با دیوار‌های تیره تنها در رویا امکان پذیر باشد. اما عکس زیر تصور شما را بهم خواهد ریخت. به کار بردن کاشی‌های تیره و سرد، با کابینت‌های سفید و روشن، یک انتخاب جسورانه و مدرن محسوب می‌شود. در این آشپزخانه 3 نوع نورپردازی عمومی، کاربردی و دکوراتیو، همراه با نوری که از پنجره به داخل می‌آید، به خوبی با یکدیگر ترکیب شده‌اند. استفاده از لامپ‌های گرد، برای زیر کابینت نورپردازی نقطه‌ای زیبایی را ایجاد کرده است.

نورپردازی کابینت های گلاس

پاشیدن نور به کابینت‌های سیاه

در آشپزخانه شما هیچ پنجره‌ای وجود ندارد؟ کابینت‌های قهوه‌ای تیره یا سیاه‌رنگی که در آن به کار رفته، فضا را تیره‌تر از حد معمول نشان می‌دهد؟ نگران نباشید، در این شرایط با یک نورپردازی درست، آشپزخانه‌ای بزرگ و روشن خواهید داشت. نمونه زیر مثال خوبی برای چنین شرایطی است. استفاده از دو چراغ آویز متوسط به همراه لامپ‌های توکار سقفی، نورپردازی عمومی را کامل کرده است. استفاده از لامپ‌های نواری led نیز، دیواره‌ها و سطح کانتر را به طور کامل روشن کرده است.

نورپردازی زیر کابینت

نورپردازی در آشپزخانه‌های کوچک و کم نور چگونه است؟

طبیعی است که یک آشپزخانه کوچک، بدون پنجره و با کابینت‌های کم، بسیار تاریک و دلگیر به نظر بیاید. اما حتی این آشپزخانه نیز، با نورپردازی درست و مناسب، می‌تواند دلپذیر و شیک به نظر بیاید. به آشپزخانه زیر نگاه کنید. به دلیل ارتفاع بسیار زیاد سقف از فضا، نمی‌توان برای روشن کردن محیط، از لامپ‌های توکار استفاده کرد. چسبیدن کابینت‌ها به سقف نیز، احتمال نورپردازی بالای کابینت‌ها را از گزینه‌ها حذف خواهد کرد.

در چنین شرایطی می‌توانید از یک چراغ آویز بزرگ، به عنوان منبع نور اصلی آشپزخانه استفاده کنید. نورپردازی زیر کابینت‌ها نیز، محدوده پخت و پز را روشن کرده و به  تعادل نورپردازی کمک می‌کند. برای دادن ظاهری بهتر و شیک‌تر به آشپزخانه نقلی که دارید، می‌توانید از یراق آلات لوکس کابینت استفاده کنید. یکی از یراق‌هایی که نقش مهمی، در زیبا نشان دادن آشپزخانه دارد، اما توجه چندانی به آن نمی‌شود پایه کابینت است. پایه کابینت از اصلی‌ترین یراق آلات کابینت بوده و به عنوان یک المان جزئی، می‌تواند نقشی مهم در زیبایی ظاهری آشپزخانه شما داشته باشد.

نورپردازی کابینت های گلاس

نورپردازی برای آشپزخانه‌ای بزرگ و روشن

شاید گمان کنید که برای آشپزخانه‌ای بزرگ با رنگ‌های روشن، نیازی به نورپردازی کابینت‌ها نباشد. اما فراموش نکنید که این آشپزخانه‌ها، در ساعت‌هایی از شبانه‌روز، می‌توانند بسیار تاریک بوده و سایه‌های زیادی داشته باشند. پس اگر شما هم به دنبال راهی، برای خلاصی از سایه‌های تاریک هستید و می‌خواهید در تمامی ساعات، به نور کافی دسترسی داشته باشید؛ باید نورپردازی زیر کابینت‌ها را امتحان کنید. با نورپردازی نقطه‌ای بخش زیرین کابینت، کانتری پرنور و آشپزی راحت و ایمنی خواهید داشت.

چراغ خطی داخل کابینت

شما چه ایده‌ای برای نورپردازی کابینت آشپزخانه دارید؟

در این مقاله شما را با نورپردازی کلی و سپس انواع نورپردازی کابینت آشپزخانه، آشنا کردیم. شما چه تجربه‌ای از نورپردازی کابینت آشپزخانه دارید؟ آن را در بخش نظرات، با ما در میان بگذارید.

می‌خواهید در مورد فروشگاه تجهیزیراق بیشتر بدانید؟ با همکاران ما از طریق شماره تلفن 02177343556 در ارتباط باشید. ما آماده شنیدن نظرات و پاسخگویی به سوالات شما هستیم.

سوالات متداول

01لامپ های به کار رفته تو زیر کابینت خطربرق گرفتگی ندارند ؟
خیر در لامپ زیر کابینتی از از لامپ ۱۲ ولت استفاده شده و هیچ گونه خطر برق گرفتگی ندارد .
02برای خاموش روشن کردن لامپ در کابینت از کلید برق باید استفاده کنیم ؟
برای روشن خاموش کردن لامپ های کابینتی می‌توان از سنسورهای کابینت استفاده کرد .
03آیا شما هالوژنهای سقفی رو هم دارید ؟
هالوژن های سقفی مربوط به فروشگاه های الکتریکی است
04تنوع رنگ لامپ های کابینتی چند رنگ است ؟
شما میتوانید لامپ های کابینتی را در دو رنگ سفید و زرد تهیه کنید .
05حداکثر متراژی که میتوان در یک لامپ کابینتی استفاده شد چقدر است ؟
حداکثر متراژ که در یک لامپ زیر کابینتی می توان سفارش داد ۳ متر است .
06ایا بعد از نصب کابینت هم می‌توان از لامپهای کابینتی استفاده کرد ؟
بله بعد از اجرای کار شما هم می‌توانید از لامپهای کنجی کابینتی استفاده کنید .

پرسش و پاسخ

نظرات شما کاربر عزیز با دقت و حساسیت خوانده می شود و پاسخ شما در کمتر از 8 ساعت برایتان ارسال می شود .

پاسخ کارشناسان تجهیز یراق به پرسش یا دیدگاه شما را از طریق پیامک به اطلاعتان خواهیم رساند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
پرداخت در محل
پشتیبانی 12 ساعته
ارسال سریع

copy right @ TAJHIZ YARAGH 2020