آشپزخانه مخفی چیست و چه کاربردی دارد؟

دسته بندی : بلاگ سبک زندگی

تمیزی و نظافت آشپزخانه از اصلی‌ترین دغدغه‌های خانم‌ها هنگام برگزاری مهمانی‌ و دورهمی است. با آشپزخانه مخفی تمام دغدغه‌های نظافت و زیبایی آشپزخانه از بین خواهد رفت. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا به صورت کامل شما را با مطبخ یا آشپزخانه مخفی منازل آشنا کنیم.

تاریخ انتشار: 31.06.1400
آشپزخانه مخفی یا مطبخ چیست؟

با آشپزخانه مخفی برای همیشه از کثیفی و نامرتبی آشپزخانه خداحافظی کنید! آشپزخانه مخفی یا مطبخ یکی از کاربردی‌ترین فضاهای آشپزخانه است. این فضای کاربردی نقش بسیار تاثیرگذاری در تمیزی و نظافت آشپزخانه دارد. تاریخچه استفاده از این طرح به سالیان دور باز می‌گردد.

در این مطلب قصد داریم به این موضوع بپردازیم که آشپزخانه مخفی چیست، چه کاربردی دارد و مزایای استفاده از آن کدام است. برای یافتن پاسخ سوالات خود در حوزه آشپزخانه مخفی و مطبخ آشپزخانه در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

آشپزخانه مخفی چیست؟

به طور کلی در ساختمان سازی از دو نوع طراحی برای آشپزخانه منازل استفاده می‌شود؛ آشپزخانه اصلی یا آشپزخانه تمیز و آشپزخانه مخفی یا آشپزخانه مطبخ! همان‌طور که از نامش پیداست آشپزخانه مخفی کاملا پنهان است و مهمانان نمی‌توانند به هیچ عنوان درون آن را ببینند.

در گذشته مطبخ یکی از مهم‌ترین بخش‌های خانه‌های قدیمی به شمار می‌رفت و استفاده از آن در ساخت و ساز کاملا رایج بود. از آنجا که این روزها اکثر آشپزخانه‌ها به صورت اپن یا جزیره طراحی می‌شوند، فضای آشپزخانه کاملا در دید راس مهمانان قرار می‌گیرد و شلوغی و نامرتبی فضای آشپزخانه کاملا قابل مشاهده خواهد بود. بنابراین طراحی آشپزخانه مخفی و استفاده از آن در سال‌های اخیر مجددا افزایش چشمگیری داشته است و اکثر طراحان از آن برای طراحی فضای آشپزخانه استفاده می‌کنند. استفاده از یراق کابینت باکیفیت و لوازم‌های ضروری نقش بسیار تاثیرگذاری در طراحی آشپزخانه مخفی دارد.

آشپزخانه مخفی چیست

هدف از ساخت آشپزخانه مخفی چیست؟

برای بسیاری از افراد داشتن فضای بیشتر در آشپزخانه مسئله حیاتی است. اکثر افراد ترجیح می‌دهند تا وسایل ضروری در آشپزخانه همیشه در دسترس آن‌ها و دور از چشم سایر افراد باشد؛ با این کار نه تنها دغدغه آسیب رسیدن به اعضای خردسال خانواده کمتر می‌شود، بلکه محیط آشپزخانه نیز مرتب‌تر از قبل و تمیز کردن آن بسیار راحت تر خواهد شد. با طراحی آشپزخانه مخفی، هنگام برگزاری مهمانی‌ها، دیگر دغدغه کثیفی و شلوغ به نظر رسیدن آشپزخانه را نخواهید داشت.

اگر فضای کوچکی برای طراحی و ساخت آشپزخانه مخفی در اختیار دارید با استفاده از ابزار و یراق آلات کاربردی مانند دستگیره مخفی کابینت می‌توانید تا حد زیادی از فضای آشپزخانه مخفی به خوبی استفاده کنید. آشپزخانه مخفی انتخابی بی نظیر برای آشپزخانه‌های بزرگ و خانه‌های کلاسیک است.

آشپزخانه مخفی چه تفاوتی با آشپزخانه اصلی دارد؟

یکی از ویژگی‌های مهم آشپزخانه‌های مدرن مانند آشپزخانه‌های جزیزه در معرض دید بودن میزبان، شلوغی آشپزخانه و بهم ریختگی آن است. به همین دلیل، ایده آشپزخانه مخفی یا دوقسمتی مجددا مورد استفاده قرار گرفت. در آشپزخانه‌های مخفی، محیط آشپزخانه به دو قسمت تقسیم می‌شود. در قسمت داخلی اشپزخانه ( آشپزخانه منفی) که به آن آشپزخانه کثیف نیز گفته می‌شود، فضایی برای انجام کارهایی مثل پخت وپز، شست‌وشو، انبار کردن خوراکی‌ها و سایر فعالیت‌هایی که موجب به هم ریختگی و شلوغی آشپزخانه فراهم شده است.

در کنار این قسمت، قسمت دیگری نیز وجود دارد که به آن آشپزخانه تمیز گفته می‌شود که معمولا شامل یخجال، فر، میز ناهار خوری و سایر وسایلی است که در ظاهر در دسترس همگان قرار دارد. این دو قسمت آشپزخانه معمولا به کمک یک کابینت مخفی و یا دیواره از هم جدا می‌شوند. این جدا سازی باید با ظرافت روی دهد و اقداماتی مانند نورپردازی کابینت مخفی جدا کننده به طراحی و زیبایی آشپزخانه مخفی کمک بسیاری می‌کند.

مقایسه کاربرد آشپزخانه اصلی با آشپزخانه مخفی

آشپزخانه مخفی یا کثیف چه کاربردی دارد؟

کابرد اصلی آشپزخانه کثیف، کمک به تمرکز فرد بر روی آشپزی است. با استفاده از آشپزخانه مخفی دیگر نیازی نیست برای انجام تمیز کاری‌های آشپزخانه و انجام کارهایی مانند شست و شوی لباس یا شستن ظرف‌ها دغدغه زمان یا سرعت را داشته باشید. به راحتی می‌توانید کارها را پس از رفتن مهمان‌ها و در زمان مناسب با خیال راحت انجام دهید؛ بدون آنکه کسی متوجه کثیفی و نامرتبی آشپزخانه شما شود. از آنجا که اغلب کارهای نظافتی منزل در آشپزخانه مخفی انجام می شود، وسایلی مانند اجاق گاز، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و سینک درون این فضا قرار می گیرند.

بنابراین با کم شدن تعداد وسایل در آشپزخانه اصلی، شما فضای بیشتری را برای طراحی و دیزاین آشپزخانه مورد نظرتان در اختیار خواهید داشت. در آشپزخانه مخفی یا آشپزخانه کثیف اغلب کارهای پخت و پز و شستشو انجام می‌شود به همین دلیل استفاده از پریز توکار کابینت باعث می‌شود تا خطر برق گرفتگی و خرابی پریزها کاهش یابد و شما نیز با خیال راحت به نظافت و پخت و پز خود بپردازید.

مطبخ آشپزخانه چه کاربردی دارد؟

بهترین مکان برای طراحی آشپزخانه کثیف کدام قسمت است؟

برای طراحی آشپزخانه مخفی مسائل مختلفی مانند پنهان بودن آشپزخانه مخفی، نزدیک بودن قسمت تمیز به قسمت کثیف، معماری کلی بنا، متراژ بنا و فضای در دسترس مورد بررسی قرار می‌گیرند. در ساختمان‌هایی که مشکل فضا ندارند و خانه و آشپزخانه به اندازه نیاز بزرگ هستند، معمولا آشپزخانه‌های کثیف و تمیز در کنارهم ساخته شده و به کمک دیواره یا کابینت‌های مخفی از یکدیگر جدا می‌شوند.

در حالیکه در ساختمان‌هایی که مشکل فضا و کمبود جا وجود دارد، قسمت تمیز در داخل ساختمان و مطابق با معماری کلی ساختمان و قسمت کثیف در بخش دیگری مانند حیاط، زیر پله یا زیرزمین طراحی می‌شود. در صورت جدا بودن این دو آشپزخانه، خرید وسایل مورد نیاز برای قسمت کثیف، اهمیت دو چندان پیدا می‌کند. خرید سطل زباله کابینتی، انواع پریز توکار و سایر تجهیزات کاربردی باعث می‌شود تا رفت و آمد شما بین این دو فضا کمتر و در مدیریت زمان شما صرفه جویی شود.

بهترین مکان برای طراحی آشپزخانه مخفی

مزایای استفاده از آشپزخانه پنهان، بهترین طراحی آشپزخانه

علاوه‌بر نظافت کامل آشپزخانه اصلی و ظاهر زیبای خانه، استفاده از آشپزخانه پنهان مزایای دیگری نیز به همراه دارد. در اکثر خانه‌ها اجاق گاز یا یخچال‌های قدیمی وجود دارند که فضای کافی برای قرار دادن آن در آشپزخانه اصلی وجود ندارد. با طراحی آشپزخانه پنهان به راحتی می‌توان از کلیه وسایل قدیمی آشپزخانه استفاده کرد.

آشپزخانه مخفی باعث می‌شود تا از ایجاد سر و صداهای اضافی و مزاحم مانند صدای شستن لباس‌ها در ماشین لباسشویی یا صدای زودپز و پلوپز در فضای خانه تا حد زیادی جلوگیری شود. توجه داشته باشید که ایجاد نظم و نظافت در آشپزخانه مخفی اهمیت بسیاری دارد. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نظم‌دهی کابینت در این فضا، مقاله نظم دهی کابینت زیر سینک در سایت تجهیز یراق را نیز مطالعه کنید.

خرید انواع یراق آلات موردنیاز برای ساخت آشپزخانه مخفی از فروشگاه اینترنتی تجهیز یراق

در این مقاله به صورت کامل شما را با آشپزخانه مخفی آشنا کردیم. همانطور که مطالعه کردید، آشپزخانه مخفی نقش بسیار تاثیرگذاری در تمیزی فضای خانه و آشپزخانه اصلی شما دارد. خرید یراق آلات کاربردی آشپزخانه در تمیزی و نظافت فضای آشپزخانه مخفی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

برای خرید اینترنتی انواع یراق آلات مورد نیاز خود می‌توانید همین حالا به سایت تجهیز یراق مراجعه کنید یا با شماره 02177343556 تماس بگیرید. همکاران ما در واحد فروش آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

پرسش و پاسخ

نظرات شما کاربر عزیز با دقت و حساسیت خوانده می شود و پاسخ شما در کمتر از 8 ساعت برایتان ارسال می شود .

پاسخ کارشناسان تجهیز یراق به پرسش یا دیدگاه شما را از طریق پیامک به اطلاعتان خواهیم رساند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
پرداخت در محل
پشتیبانی 12 ساعته
ارسال سریع

copy right @ TAJHIZ YARAGH 2020